Comunicat de l’Associació del Passeig de Gràcia arran de la cinquena jornada consecutiva de disturbis, destrosses i saquejos produïts a Barcelona

sevenapp | 22 febrer 2021

CONSTERNACIÓ DELS COMERCIANTS I RESTAURADORS DEL PASSEIG DE GRÀCIA DAVANT L’ESCALADA DE VIOLÈNCIA, QUE ATRIBUEIXEN A UNA GRAVÍSSIMA IRRESPONSABILITAT POLÍTICA

Barcelona, 21 de febrer de 2021

Declaracions del President de l’Associació del Passeig de Gràcia, Lluís Sans, en representació dels 180 establiments que agrupa l’entitat i en relació als episodis de violència i vandalisme que han ocasionat greus desperfectes als carrers del centre de la ciutat:

1. Es calcula que els danys causats durant el dia d’ahir, 20 de febrer, per manifestants violents sumen 750.000 euros. Es van vandalitzar més de 75 establiments al Passeig de Gràcia, entre ells, 60 comerços —12, a més, saquejats. Es van trencar més de 100 vidres d’aparadors.

Les destrosses provocaran que molts establiments triguin a poder tornar a obrir portes, ja que el seu interior ha quedat devastat. Els danys econòmics han estat molt elevats, però la imatge de Barcelona com a ciutat acollidora i pacífica també n’ha sortit molt afectada.

1. L’escalada de violència i vandalisme experimentada al centre de la ciutat era malauradament previsible i és conseqüència de la irresponsabilitat i passivitat de diversos grups polítics.

Algunes formacions polítiques no han assumit la seva responsabilitat al no condemnar la violència des del primer moment i al posar en dubte els protocols de la BRIMO dels Mossos d’Esquadra. Aquesta situació, a més d’encoratjar als manifestants violents, ha desmotivat les forces de seguretat. Ara mateix, la qüestió no va de dret d’expressió i manifestació, va de violència, i ja fa massa temps que a Barcelona veiem com es juga amb els principis bàsics.

La desgràcia s’estava coent i no hi ha cap dubte que no s’ha fet prou per aturar-la ni s’ha tingut el coratge necessari. L’alcaldessa Ada Colau no va condemnar els actes violents fins divendres, i ho va fer només a través d’una piulada a Twitter. Dimecres, en referir-se als aldarulls en les seves declaracions als mitjans de comunicació, va parlar de 50 contenidors cremats però en cap cas va fer esment dels comerços que ja havien estat vandalitzats.

1. Els comerciants, restauradors, hotelers i impulsors de les organitzacions culturals que integren l’Associació es troben absolutament consternats per aquests lamentables fets, que cal condemnar de manera rotunda.

L’Associació del Passeig de Gràcia vol posar de manifest la seva profunda tristesa i enorme preocupació al veure com s’ha deixat actuar les hordes que han causat que ahir tingués lloc el moment àlgid després de cinc jornades de descontrol i violència. El Govern de la Generalitat encara no ha condemnat amb rotunditat aquests fets.

1. Qüestionar el protocols d’actuació de les BRIMO en plena crisi a la ciutat ha estat un acte d’irresponsabilitat per part del Govern de la Generalitat.

Tan bon punt es torni a la normalitat, l’Associació tornarà a demanar una revisió dels esmentats protocols en el sentit de reclamar una major protecció dels agents d’aquestes brigades i dotar-los de més eines a l’hora de fer front el fenomen de la guerrilla urbana. Desgraciadament, són Barcelona i París les ciutats que a Europa es disputen la capitalitat de la guerrilla urbana. Això no es pot acceptar amb fatalisme: la solució és el coratge polític, que avui demanem de nou per tal que els dirigents no tinguin complexos en l’exercici de l’autoritat democràtica i en l’ús legítim de la força per part de la nostra policia.

1. La situació dels afectats per la violència dels disturbis es veu amenaçada de forma crítica.

En un context de particular vulnerabilitat a causa de la crisi de la pandèmia, els importants desperfectes i saquejos produïts durant les revoltes agreugen de forma molt preocupant la situació del comerç i la restauració de la ciutat.

1. Vivim una greu crisi com a societat i cal que tots hi fem front: reflexionem sobre quin país i ciutat volem.

Ens ha de preocupar a tots que avui la notícia sigui l’actuació de la policia i no les destrosses que han sofert la propietat pública i privada ni la por i les amenaces que han patit els ciutadans. Cal que ens plantegem si això és propi d’una societat normal i democràtica o bé ens passa alguna cosa més.

1. Agraïment a l’atenció del Primer Tinent d’Alcalde i del màxim responsable de seguretat ciutadana de l’Ajuntament, i reconeixement a la funció dels Mossos d’Esquadra, la Guàrdia Urbana i les brigades de neteja de la ciutat.

L’Associació vol agrair a Jaume Collboni i Albert Batlle el seu esforç i compromís, així com l’atenció propera que en tot moment han dedicat a l’entitat, i reconèixer l’important paper de les forces de seguretat i els equips de neteja que, nit rere nit, intenten restablir el caos ocasionat.

Associació del Passeig de Gràcia

L’Associació del Passeig de Gràcia agrupa establiments comercials, empreses i veïns que treballen, des de fa més de seixanta-cinc anys, per millorar el passeig i mantenir la seva posició com un dels millors carrers comercials del món. La seva missió és impulsar l’oferta global del Passeig de Gràcia, així com donar a conèixer la qualitat i singularitat de la seva oferta modernista, cultural, gastronòmica, d’allotjament i de compres.

L’APG neix l’any 1952 i és l’associació comercial més antiga de Barcelona. Actualment compta amb 183 associats, reunint les empreses nacionals i internacionals de més rellevància i suposa un aparador de la ciutat de Barcelona a l’exterior.

El projecte de millora del Passeig de Gràcia –impulsat per l’APG juntament amb l’Ajuntament de Barcelona– el consolida com a destí turístic en sí mateix, generant trànsit, dinamitzant l’oferta i incrementant la seva notorietat local i internacionalment.

L’associació va ser reconeguda amb el Premi Nacional de Comerç 2014 en la modalitat de Centres Comercials Oberts en reconeixement al seu pla de màrqueting dirigit al turisme de creuers, un guardó concedit pel Ministeri d’Economia i Competitivitat del govern d’Espanya.

www.barcelonapasseigdegracia.com