• Els comerciants i restauradors dels aeroports  esclaten contra AENA i insten a la Generalitat i al  Govern central a intervenir en el conflicte | Barcelona Oberta

Els comerciants i restauradors dels aeroports esclaten contra AENA i insten a la Generalitat i al Govern central a intervenir en el conflicte

sevenapp | 17 febrer 2021

Captura de pantalla 2021-02-17 a las 15.08.13

 

L’operador aeroportuari de l’Estat AENA aplica un reequilibri de rendes totalment desproporcionat i amenaça amb l’execució immediata dels avals als seus concessionaris de retail i restauració si no s’accepten les seves condicions.

Els comerciants i restauradors concessionaris dels locals dels aeroports estan totalment indignats amb AENA per la inesperada mesura que ha anunciat dur a terme a conseqüència de l’aplicació del Real Decreto 35 de 22 de desembre del Govern Central.

Des del 14 de març, data en què es va decretar l’Estat d’Alarma, AENA va oferir de manera generalitzada dues propostes de reequilibri de rendes basades, la primera, en el manteniment de les taxes d’esforç dels lloguers sobre les vendes obtingudes en el 2019 i, la segona en la caiguda del nombre de passatgers durant el 2020 i 2021, mesures raonables i acceptades per la majoria dels seus operadors de retail.

Després de deu mesos, la situació s’ha agreujat inesperadament quan el passat 28 de desembre, AENA va enviar una carta a tots els seus concessionaris informant de la decisió d’aplicar el Real Decreto aprovat pel Consell de Ministres i on es desdiu de les propostes anteriors. És més, AENA ha suspès ‘de facto’ qualsevol negociació per aplicar amb tota contundència aquest Real Decreto.

El trànsit aeroportuari ha caigut fins a un 90%, fet que suposa també caigudes de les vendes del 90% en la majoria dels comerços i restaurants de l’aeroport durant el 2020 i superior en casos com el de la T2 de l’aeroport de Barcelona que va romandre tancada fins al mes d’agost, i novament va tancar al novembre “sine die”.

Això suposa que l’import de les rendes facturades pot significar fins a set vegades més el nivell de vendes si no s’accepten les seves condicions. Lluny de millorar, el volum de trànsit aeroportuari sembla que es mantindrà igual fins ben entrat el 2021 i segons els mateixos informes de gestió elaborats per AENA no s’espera una recuperació de passatgers a nivells anteriors fins com a mínim el 2024.

La situació s’agreuja encara més donada la voluntat immediata d’AENA d’executar els avals en garantia, mesura que ja ha començat a aplicar en alguns operadors i que a causa de la manca d’ingressos durant el 2020, pot provocar la fallida dels arrendataris.

AENA es mostra inflexible, abusa de la seva posició de domini i presumptament fa prevaldre les responsabilitats en les quals pot incórrer enfront de possibles accions legals dels seus accionistes privats enlloc de, des de la seva posició monopolística i com a ‘gran tenidor de l’Estat’, vetllar per un servei públic, donar suport a la viabilitat de les empreses (moltes d’elles petites i mitjanes) i per manteniment de milers de llocs de treball.

Les entitats a baix relacionades denuncien aquestes postures inflexibles i poc realistes i insten al Govern Central i a la Generalitat a intervenir en aquest conflicte que posa en perill la subsistència de moltes empreses del sector del comerç i de la restauració.

• ABCcat – Agrupament de Botiguers de Catalunya

• AEOCA – Asociación Española de Operadores Comerciales

Aeroportuarios

• Amicca

• Apartur

• Asociación de Comerciantes de Centros Comerciales

• Barcelona Oberta

• Barcelona Turisme

• Cambra de Comerç de Barcelona

• Cambra de Comerç de Girona

• Cambra de Comerç de Reus

• Comertia

• Eurelia

• Fundació Barcelona Comerç

• Gremi de Restauració de Barcelona