• Artadi: “A Barcelona li falta rigorositat, gestió i  lideratge” | Barcelona Oberta

Artadi: “A Barcelona li falta rigorositat, gestió i lideratge”

sevenapp | 8 abril 2019

 

Barcelona Oberta i Barcelona Comerç, amb la col·laboració de La Vanguardia, han culminat l’últim dels seus Esmorzars de Comerç amb la candidata per Junts x Catalunya, Elsa Artadi. L’alcaldable, des de la seva formació i experiència professional com a directora general de Tributs i Joc de la Generalitat, ha dit que “el problema és que s’està fent política des del despatx. No s’està escoltant al sector privat, no està havent-hi col·laboració público-privada, perquè no hi ha diàleg. Tot el que sigui actualitzar fórmules és anar endavant.”

Artadi es postula com alcaldable des d’aquest plantejament de cooperació de l’administració amb “els que en saben de cada tema”, per arribar un consens que ens permeti trobar les millors solucions. Així, ha defensat una gestió dels BIDs autònoma: “nosaltres estem d’acord en què els BIDs s’adaptin a la realitat de cada territori perquè puguin fer-se les polítiques que cada eix comercial requereixi. Els BIDs no hi són per suplir el que fa l’administració, sinó per anar un pas més enllà.” Artadi ha animat als comerciants a cohesionar-se per a donar l’últim impuls a la llei un cop arribi al Parlament a la tardor, i els ha animat a començar a treballar des d’ara per accelerar-ne la implementació. 

Artadi ha destacat dos reptes pel sector: “l’adaptació del comerç, com ajudem entre tots a què el comerç es pugui adaptar i pugui seguir competint; i l’altre, com portar-ho a terme, com gestionar i millorar els milions de desplaçaments basats en comportaments absurds”. L’alcaldable creu que s’ha de fer un estudi comparatiu de què funciona i de què no en l’ecommerce, i decidir què fer un cop es tinguin opcions per decidir si caldrà un tribut o no, i com i a qui s’aplica: “cal saber qui està generant l’externalitat per buscar l’incentiu.”

Pel que fa al tema de la mobilitat, que també preocupa als comerciants, l’alcaldable ha proposat idees per a diferents temes, sempre amb una base d’anàlisi i estudi de viabilitat i rendibilitat prèvies a la presa de decisions. En el cas de les superilles, si arribés a governar, ha assenyalat que es replantejarien segons cada situació: depèn de les funcionalitats, d’on, quan i com. “A Poblenou no es va pensar la finalitat de la superilla, a vegades confonem instrument amb finalitat.”

Per a Artadi, el tema del tramvia “és el cas paradigmàtic del debat estèril.” La proposta de l’alcaldable és posar un bus elèctric que serveixi d’instrument per a mesurar-ne l’ús i com a estudi del projecte de tramvia. Potser la prioritat no és entrar amb quatre anys d’obres. Per la candidata de Junts x Catalunya, el problema de mobilitat no el generen els residents sinó que aquests són els qui el pateixen. “El que necessitem és millorar la gestió: menys cotxes entrant a Barcelona i això es podria solucionar amb grans zones d’aparcament als extrems del tramvia.”

Pel que fa a la seguretat, s’ha mostrat taxativa afirmant que aquest problema “és l’exemple de degradació per la manca de gestió”, i ha reclamat que cal més guàrdia urbana i que aquesta s’ha d’empoderar i ha de recuperar les seves funcions. “Acceptar la competència deslleial o justificar la venda top manta és desprotegir més a les persones que es veuen abocades a aquesta pràctica.” 

Quant a la promoció turística de la ciutat, Elsa Artadi ha aclamat que “Barcelona ha de tornar a brillar per Nadal”, i no és partidària d’un únic gran esdeveniment, sinó de promoure diferents actes a la ciutat. Com a capital del mòbil “cal que treballem en innovació, noves tecnologies i reorganització de fluxes per millorar l’experiència dels turistes i veïns, i ajudar a posicionar-nos i que ens ajudi a atraure turisme cultural i esportiu. Hem de treballar per la gestió d’un turisme que repeteix a la nostra ciutat, oferir-li alternatives més enllà de la Sagrada Família i el Camp Nou.”

Finalment, l’alcaldable ha compartit una interessant visió amb els assistents sobre com Barcelona està perdent el lideratge dels grans debats. “Hi ha molts problemes compartits per moltes ciutats europees, i el govern actual sembla que ha decidit no liderar aquests debats; això provoca que ens quedem al marge de les solucions, en detriment de la ciutadania.”

Sobre els Esmorzars amb el Comerç de Barcelona

Les dues entitats més representatives del comerç de Barcelona, Barcelona Comerç i Barcelona Oberta, han posat en marxa l’organització del cicle d’Esmorzars amb el Comerç de Barcelona per a conèixer les propostes compromeses en primera persona dels candidats a l’alcaldia la ciutat, entorn de les polítiques relacionades amb el comerç de la ciutat i temes afins. Concretament, els temes a debat seran: la implantació dels BID’s -Business Improvement Districts-, la mobilitat, la promoció turístic-comercial i la seguretat i comerç il·legal.

És la primera vegada que el comerç de Barcelona – eixos de proximitat i eixos turístics plegats-aposta per un format com aquest per assegurar-se que els seus posicionaments i neguits són recollits directament pels candidats buscant, així, compromisos reals i factibles que permetin establir ponts, reforçar connexions i generar consensos de cara a un objectiu comú: preservar i impulsar el comerç de Barcelona com a un dels principals motors econòmics de la ciutat.