Tiempo de lectura: 4 minutos

Estudi Big Data sobre el comportament del consumidor als Eixos de Barcelona Oberta

Els eixos comercials de Barcelona Oberta perden el 70% del trànsit de vianants en temps de pandèmia 

El 68,6% dels establiments ha tingut caiguda de vendes del 50% o més al quart trimestre de 2020, respecte del mateix trimestre de l’any anterior. 

L’Estudi Big Data sobre el comportament del consumidor als Eixos de Barcelona Oberta assenyala una clara i severa recessió econòmica del comerç per l’efecte Covid, que s’afegeix a la ja detectada desacceleració econòmica i de consum que es va encetar el 2019. 

L’efecte Covid ha provocat la pèrdua de mobilitat de residents de Barcelona i rodalies que visitaven amb regularitat el centre (-63%), visitants esporàdics (-78%) i turisme (-94%) fet que ha perjudicat molt la salut comercial del centre de la ciutat. Abans de la pandèmia, el turisme de compres representava una importància cabdal en determinats eixos com Passeig de Gràcia (35%), Pelai, Plaça Catalunya, Plaça Universitat, Les Rambles i Rambla Catalunya (quasi el 30%), Born (26%) o Barnacentre (24%). 

Arrel de la Covid, es detecta una modificació dràstica dels hàbits de consum amb compres motivades per la necessitat de passar més hores a casa (teletreball, menys opcions d’oci exterior) fet que fa accelerar la compra online i que crea una enorme dispersió en l’afectació econòmica en funció de les categories de producte. La tecnologia, el parament de la llar i especialment l’alimentació estan sent les categories comercials més beneficiades en aquest període pandèmic, en detriment de la moda, la restauració i l’oci i els espais hotelers, activitats que a la vegada, constitueixen la despesa més important per part del turista: moda (68,8%), oci i restauració (17,8%) i salut (6,8%). 

Una de les conclusions més inquietants de l’Estudi Big Data encarregat per Barcelona Oberta a CREAR Smart Business és que abans de la declaració de l’estat d’Alarma i el confinament domiciliari, les vendes de 2020 ja estaven per sota de 2019, i amb l’efecte Covid encara es va pronunciar més la seva davallada, fins arribar a finals de febrer a -23% en facturació i -27% en tiquet mitjà, i assolint el -90% en el període de confinament. El decreixement del trànsit peatonal a nivell agregat ha estat del -70%. 

Situació dels negocis dels eixos de Barcelona Oberta – Febrer 2021. 

Aquesta situació concorda amb els resultats de l’enquesta de situació dels eixos comercials de Barcelona Oberta. Pel que fa a la facturació, hi ha hagut una caiguda de vendes del 50% o més en un 68,6% dels negocis al quart trimestre de 2020 respecte al mateix trimestre de l’any anterior, i només un 4,4% dels enquestats han mantingut o augmentat facturació respecte al mateix trimestre de 2019. 

Tres de cada quatre empreses (74,4%) manté la xarxa de punts de venda respecte l’any anterior i un de cada cinc empresaris (21,15%) ha fet tancaments; només un 4,5% ha fet noves obertures. 

En l’àmbit laboral, el 88,4% de les empreses té part de la plantilla en ERTO: el 68,1% menys de 10 persones, el 22,4% entre 10 i 50 persones, i el 9,4% més de 50 persones. Contacte de premsa: Elvira Garcia – elvira@agenciasetting.com – T. 615 153 944. 

Quant als ajuts i subvencions, el 69,2% ha rebut algun tipus d’ajuda econòmica, bé amb els ERTO, o a través d’ajudes de la Generalitat i de l’Ajuntament, tot i que l’enquesta constata que són del tot insuficients per compensar les pèrdues d’ingressos. El 81% dels negocis ha rebut ajuts per un valor inferior a 10.000€ mentre el 59% xifra les pèrdues en més de 100.000€ i un 24% en més de 500.000€. 

El 36,5% dels enquestats no ha arribat a acords amb els propietaris dels locals comercials, tant amb particulars (18,6%) com amb grans tenidors (17,9%). 

Des de l’octubre de 2021 fins ara, el 87,2% dels empresaris i comerciants ha afirmat continuarà endavant amb el negoci, mentre un 12,8% té previst tancar aquest any i, d’aquest percentatge, el 7,7% té previst fer-ho abans de finals de juny. 

Aquestes dades sumades a les recollides en els informes anteriors acumulen una intenció de tancament del 38% des de l’inici de la pandèmia. 

El comerç de Barcelona es troba en una situació molt crítica i després d’un any de pandèmia acusa una greu manca de finançament. Des de Barcelona Oberta volem reclamar un cop més: 

  • Finançament a fons perdut per a compensar les pèrdues. 
  • Millora de la mobilitat. 
  • Reducció d’impostos, especialment amb activitats tancades. 
  • Col·laboració público-privada per acordar restriccions d’activitat al comerç i la restauració. 
  • Intervenció del Govern central i la Generalitat en el conflicte sobre lloguers comercials amb grans tenidors. 
  • Reobertura de centres comercials, comerços de +400m2 i comerços no essencials el dissabte, que suposaria una entrada de liquiditat. 

Més sobre Barcelona Oberta 

Barcelona Oberta és la unió de 20 eixos comercials turístics que comparteixen una visió del paper econòmic i social del retail de proximitat, i representen el turisme de compres. Formen part de Barcelona Oberta: 

Associació comerciants del carrer Pelai, Plaça Universitat i Rodalies 

Federació d’associacions de Barna Centre 

Associació Rambla Catalunya i Travessers 

Associació Amics del Passeig de Gràcia 

Associació Fundació El Molino FEM 

Associació d’Amics, Veïns i Comerciants de la Rambla i Plaça Catalunya 

Associació Comerciants i empresaris Gaixample 

Associació de comerciants Born Comerç 

Agrupació de comerciants i industrials de Barceloneta – ACIB 

Associació comerciants Gaudí Shopping 

Associació de Comerciants Via Laietana 

Associació d’Amics i Comerciants de la Plaça Reial 

Associació de Comerciants l’Illa Diagonal 

Eix Comercial Les Glòries 

Associació Diagonal Barcelona 

Associació de Comerciants FEM Raval 

Porxos del Port 

Associació Front Marítim Barceloneta 

Eix Comercial Sagrada Família 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Associats

Patrocinadors