La Zona de Gran Afluència Turística (ZGAT) de Barcelona ha facturat 306M€ els diumenges oberts de 2023

24 de January de 2024

  • La ZGAT ha generat entre 1.600 i 1.800 llocs de treball addicionals en el sector comercial durant l’últim any.
  • L’estudi demostra que la valoració de la ZGAT és positiva amb un 91% dels visitants que considera que el comerç obert el diumenge ha millorat la seva experiència.

Barcelona Oberta ha publicat les conclusions de l’estudi “Importància de la ZGAT per a l’economia de Barcelona: Efectes sobre el comerç, la demanda i l’ocupació”. A una roda de premsa celebrada aquesta matí a Casa Seat, l’organització ha presentat els resultats que analitzen en profunditat els efectes de la Zona de Gran Afluència Turística (ZGAT). Dos anys després de l’acord per ampliar l’obertura dels horaris comercials de Barcelona, on es va establir que els comerços poguessin obrir diumenges i festius entre el 15 de maig i el 15 de setembre, la ZGAT representa 306M€ en vendes, el que suposa un 9,5% d’augment de la facturació.

L’objectiu de l’estudi realitzat per RBD Consulting Group ha estat analitzar els efectes de la Zona de Gran Afluència Turística (ZGAT) a efectes d’horaris a la ciutat de Barcelona, posant èmfasi en l’anàlisi de la facturació induïda, l’ocupació generada i el seu efecte de la demanda turística i interna. 

Segons Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta: “La informació recopilada en aquest primer estudi sobre la ZGAT, juntament amb les dades dels principals indicadors socio-econòmics ens haurien de servir per orientar i assentar les bases del model comercial que volem projectar de la nostra ciutat i alhora dimensionar la importància de les compres ZGAT per a l’economia de Barcelona”.

Un perfil de comprador mixte

Els resultats mostren que el 51,7% dels entrevistats eren turistes, i un 48,3% residents de Barcelona o municipis del seu entorn. Resultats força igualats i que demostren que la iniciativa ha estat rellevant també pels residents i visitants de la Regió Metropolitana de Barcelona, amb un 75,2% dels compradors residents de la pròpia ciutat de Barcelona, i un 24,8% provinent de municipis de l’entorn de la ciutat, majoritàriament (92%) procedent dels municipis de la Regió Metropolitana de Barcelona.

En quant a la despesa en compres, la mitjana és de 86€, essent de 112€ en els turistes i de 57€ en els residents. Aquesta diferència obeeix al tipus de producte adquirit, on el turista eminentment compra productes no quotidians, mentre que en el cas dels residents hi ha una major presència de producte quotidià en el seu tiquet de compra.

Una altra dada rellevant vinculada al turisme és que el motiu principal pel quals els visitants acudeixen a la ZGAT és per fer turisme. De fet, el 88% hagués visitat igualment la zona encara que el comerç estigués tancat. Aquesta visita doncs genera una compra associada gràcies a que el comerç està obert i té un marcat component “impulsiu” i “d’oportunitat”, ja que no podria fer-se en un altre dia doncs el 74,5% dels visitants no hauria tornat a fer la compra si el comerç hagués estat tancat.

Increment de la facturació tant pels comerços com per la ciutat molt vinculada al turisme

La ZGAT és una oportunitat pel comerç ja que al 2023 ha suposat 306M€ en vendes turístiques, un augment del 9,5% de la facturació. El 75% dels turistes entrevistats no haurien tornat un altre dia a comprar a la zona si hagués estat tancada, el que es tradueix en 228M€. D’altra banda, la despesa desplaçada, és a dir tots aquells turistes que haurien tornat un altre dia a comprar a la zona, suposa 78M€.

Tot i que el motiu principal de la visita és fer turisme (61%), envers compres (18%) i passejar (13%), gairebé el 75% dels turistes visitants de la ZGAT acaba comprant.

La ZGAT no canibalitza el comerç local, absorbeix les compres turístiques

Les xifres mostren que el consum dels residents en diumenges a la ZGAT és de 197M€ i  d’aquesta despesa el 68% (133M€) s’hagués fet igualment en la mateixa zona en un altre dia. Per tant, l’acord d’obertura no absorbeix les compres que els residents farien als seus municipis o barris de residència. Aquesta afirmació també queda reflectida en la dada que mostra que només el 0,1% de la despesa dels residents que es faria en al seu lloc de residència, és absorbida per la ZGAT.

En quant a la freqüència, l’estudi mostra que el 38% dels residents de Barcelona i el 19% dels residents de la RMB han anat a comprar en diumenges de la ZGAT i ho han fet en una mitjana de 2,7 diumenges. Tot i així, el 75% dels residents hauria visitat igualment la zona encara que el comerç estigués tancat.

Addicionalment la ZGAT permet atreure al comerç físic 10M€, que d’altra manera es comprarien online.

Importants sinèrgies amb el sector de la restauració: per cada 2,1€ en compres, es genera 1€ en restauració

Més enllà de les compres que s’han dut a terme en aquests diumenges oberts al públic, la ZGAT ha generat un impacte addicional de 177M€ per a la restauració, 121M€ per part de turistes i 56M€ de residents. De cada 2,1€ en compres en diumenges a la ZGAT es genera 1€ en restauració. Aquesta és una proporció molt més elevada que en altres casos estudiats com “l’estudi de l’impacte de l’economia del visitant de la RMB per re-economitzar el centre de Barcelona”, on la proporció era de 3€ a 1€.

Si analitzem la despesa en restauració, la mitjana entre els visitants de la ZGAT és de 41€ i els turistes generen el doble de despesa que els residents (51€ vs 25€).

Generació de nous llocs de treball al sector comercial

Segons l’estudi, a més la ZGAT ha impulsat la creació del voltant de 1.600 – 1.800 llocs de treball en el comerç. Tant mitjançant les enquestes a comerciants, com a través de les dades de nous contractes que publica el SEPE, l’estimació coincideix en què la ZGAT hauria generat entre 1.600 i 1.800 llocs de treball addicionals.

Accessibilitat, promoció i consolidació clau pel futur de la ZGAT

La valoració de la ZGAT és molt positiva tant per turistes com per residents ja que el 91% dels visitants considera que el comerç obert en diumenges millora la seva experiència de visita (99% dels turistes i 83% dels residents).

Majoritàriament els residents veuen molt positiva o positiva la ZGAT (52,9%), especialment els que hi van anar a comprar (79,7%), però també un percentatge significatiu dels que no hi van anar (42,3%). El 63,4% dels comerciants també considera important poder obrir els festius de la ZGAT, mentre que només un 17% s’ha manifestat clarament en contra.

“Ara que hem deixat lluny la pandèmia, tots tenim ganes de sortir de casa, de socialitzar i de viure experiències més que mai. L’estudi constata que tenim marge per fer créixer la marca Barcelona, per oferir aquesta experiència global -shopping, oci-cultura i restauració- a residents i visitants” ha afirmat Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta.

Si parlem en clau de futur,  per consolidar la ZGAT cal millorar la seva promoció ja que només el 41% dels turistes sabia que el comerç estaria obert en diumenge. Els canvis en els horaris dels comerços poden provocar desinformació, de manera que apostar per un model de ciutat amb un horari comercial atractiu per a veïns i visitants ajudaria a donar-lo a conèixer i a consolidar-lo, tant en l’àmbit local com internacional.

També en aquesta línia, és fonamental seguir treballant en l’accessibilitat al centre de la ciutat. Mentre el desplaçament dels residents es fa majoritàriament en transport públic o a peu, -el cotxe només representa el 4%-, pels visitants de la RMB el desplaçament en cotxe suposa un 45% i és significatiu que un 64% dels enquestats no vindrien en diumenge si no poguessin venir en cotxe.

Barcelona's commerce's news

Members

Sponsors

This site is registered on wpml.org as a development site.