VIII Summit Barcelona Oberta “Barcelona més que mai”
26 de October de 2023
Share:
La promoció, la mobilitat i la millora de la gestió de l’espai públic són elements fonamentals per atraure grans esdeveniments a la ciutat
L’estratègia d’imatge de futur de Barcelona ha de ser un projecte de complicitat política, empresarial, comercial, cultural
La trobada ha examinat el llegat dels esdeveniments passats, abordant reptes actuals i futurs, i destacant l’impacte en residents, visitants i en la competitivitat global de Barcelona com a destinació turística de referència mundial.
Barcelona, 26 d’octubre de 2023. –Barcelona Oberta, la unió d’eixos comercials i actors privats que representen el turisme de compres a la ciutat, ha organitzat avui la seva trobada anual a l’Antiga Fàbrica Damm amb l’assistència d’unes 200 persones de la societat civil i empresarial de la ciutat, autoritats, representants del teixit associatiu i productiu, i especialment dels eixos comercials membre.
La celebració imminent d’un esdeveniment esportiu a la capital catalana com és la Copa Amèrica, per una banda, així com les celebracions internacionals anuals com l’ISE, el Mobile World Congress, el Primavera Sound, els partits clau del Barça o els concerts de grans estrelles musicals, han portat a l’entitat Barcelona Oberta a voler analitzar quin impacte tenen aquests grans esdeveniments en la transformació de la ciutat i a l’hora veure quines són les exigències pel sector comercial per estar a l’alçada d’aquestes grans celebracions.
Així, la VIII Summit de Barcelona Oberta s’ha centrat en explorar i analitzar l’impacte dels grans esdeveniments a la ciutat de Barcelona al llarg de les últimes quatre dècades. Sota el títol “Com impacten els Grans Esdeveniments a la Ciutat de Barcelona”, des de Barcelona Oberta han volgut conèixer quins han estat els canvis més rellevants que ha viscut la ciutat en els darrers 40 anys. En la benvinguda de l’acte, el president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené, ha assenyalat “volem conèixer el passat, per entendre el present i dissenyar junts el futur, perquè l’estratègia d’imatge de futur de Barcelona ha de ser un projecte de complicitat política, empresarial, comercial, cultural.”
Per la seva banda, el director general de Comerç, Jordi Torrades, en el seu discurs inaugural, ha introduït que “l’aportació del turisme de grans esdeveniments, ha jugat un paper clau en la recuperació de l’activitat turística a la ciutat de Barcelona, com també ho ha sigut el turisme professional. És el model de comerç el que ha convertit a la ciutat de Barcelona en un referent comercial internacional.”
El llegat dels grans esdeveniments a la ciutat de Barcelona
En aquest primer bloc, Oriol Amat, Catedràtic de la Universitat Pompeu Fabra i vicepresident de la Xarxa Vives d’Universitats i Christoph Tessmar, director de Barcelona Convention Bureau de Turisme de Barcelona, han parlat del llegat dels grans esdeveniments a la ciutat de Barcelona.
En la seva presentació han posat en relleu la importància cabdal d’esdeveniments de renom mundial, com l’ISE, el Mobile World Congress, el Primavera Sound, la Copa Amèrica, la Fórmula 1, els Jocs Olímpics de 1992 i el turisme de fires, congressos i convencions, en el teixit social i econòmic de Barcelona. Totes aquestes fires, congressos i esdeveniments esportius de renom internacional han deixat a la ciutat un impacte positiu, no només en termes econòmics sinó també en infraestructures, generació d’ocupació, proliferació de sectors d’activitat i promoció de la ciutat, que és el que es pretén posar en valor durant el summit.
Taula de debat: Present i futur dels grans esdeveniments a Barcelona
L’esdeveniment ha continuat amb una taula rodona moderada per Enric Sierra, director adjunt de La Vanguardia, en la qual s’han tractat temes relacionats amb el present i el futur dels grans esdeveniments a Barcelona. La taula ha comptat amb sis màxims artificiers dels grans esdeveniments que es desenvolupen a la ciutat com són Alberto Guijarro, co-director del Primavera Sound, Josep Mateu, president de Sport Cultura Barcelona i president del RACC, Ramon Pastor, vicepresident i director general del Negoci d’Impressió 3D Metalls i director General del campus HP, Aurora Catá, vicepresidenta de America’s Cup Events Barcelona, Jaume Dulsat, portaveu de FOEG per a la Ryder Cup i Mike Blackman, director general de l’ISE.
Conclusions del VIII Summit
Els grans esdeveniments han comportat la proliferació i l’auge del turisme de compres, principalment als eixos més cèntrics de la ciutat, com ara Passeig de Gràcia o Rambla de Catalunya, que avui són el reclam de grans firmes de retail que aposten per tenir la seva seu o flagship, com també per altres operadors internacionals, com per exemple el Museu del Moco, amb la seva aposta pel Born.
El fort impacte que generen els grans esdeveniments en el turisme de compres obliga al sector comercial a plantejar-se grans reptes de futur per ser més competitius, més innovadors, més singulars, més atractius. En aquest sentit, Jené ha destacat que, “tant els governs com el sector privat hem de col·laborar conjuntament en les estratègies de ciutat per a conservar-lo i potenciar-lo, principalment amb:
Més promoció: Barcelona necessita posar en valor la singularitat comercial de Barcelona.
Millora de la mobilitat i accessibilitat: el transport és un dels factors principals dels viatgers a l’hora de triar la seva destinació.
I per últim, una millora de la gestió de l’espai públic, a l’alçada dels grans esdeveniments, on estigui garantida la seguretat dels visitants i la neteja. No podem ser una ciutat de tercera amb esdeveniments de primera magnitud.”
El tancament institucional ha anat a càrrec de Raquel Gil, Regidora de Comerç, Restauració i Mercats de l’Ajuntament de Barcelona, qui ha destacat que “els grans esdeveniments que organitza i acull Barcelona d’àmbits tan diversos com la tecnologia, els esports i la cultura, són el millor aparador per mostrar-nos al món. Són un repte organitzatiu i de millora constant, i també, amb la intenció perquè els seus beneficis arribin a tots els barris de la ciutat”. Raquel Gil ha declarat que “el comerç, com a pal de paller de la nostra economia local, és una part fonamental d’aquests esdeveniments. És a través dels nostres mercats, botigues i restaurants que els visitants descobreixen la veritable essència de Barcelona”.
La regidora ha remarcat que “els grans esdeveniments no només han de ser una oportunitat per atraure clients, d’aquí i de fora, sinó també els hem d’aprofitar per donar suport als nostres empresaris locals. La seva passió, creativitat i dedicació són els que fan brillar els nostres carrers i omplen la nostra ciutat amb vida”.
El VIII Summit de Barcelona Oberta ha estat una interessant jornada de reflexió sobre el llegat i l’impacte dels grans esdeveniments a Barcelona, així com una nova oportunitat per impulsar el diàleg i la col·laboració público-privada, desitjant que els reptes i desafiaments del sector dels grans esdeveniments recollits en el debat d’avui, constitueixin els fonaments per a l’impuls i la bona marxa de la indústria del turisme de compres de demà.
Sobre Barcelona Oberta
Barcelona Oberta és una associació que reuneix els principals eixos comercials turístics i actors privats que comparteixen una visió del paper econòmic i social del retail de la ciutat i representen el turisme de compres.
La seva missió és construir un model comercial transformador que reforci la reputació de Barcelona a nivell local i internacional. Barcelona Oberta s’esforça per ser el referent del comerç sostenible i de qualitat a Barcelona, promovent valors com el consens, la professionalització, l’experiència, la sostenibilitat, la unitat i l’obertura a les oportunitats i a la societat.
Son membres de Barcelona Oberta:
ACIB Barceloneta
Pelai Centre i Rodalies
Associació Rambla Catalunya i Travessers
Associació del Passeig de Gràcia
Amics de la Rambla
Born Comerç
Gaudí Shopping
Associació d’Amics i Comerciants de la Plaça Reial
Per oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com ara galetes per emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. Donar el consentiment a aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com ara el comportament de navegació o identificadors únics en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament determinades característiques i funcions.
Funcional
Always active
L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari amb la finalitat legítima de permetre l'ús d'un determinat servei sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'única finalitat de realitzar la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
Preferències
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Màrqueting
L'emmagatzematge tècnic o l'accés són necessaris per crear perfils d'usuari per enviar publicitat o per fer un seguiment de l'usuari en un lloc web o en diversos llocs web amb finalitats de màrqueting similars.