IX Summit Barcelona Oberta ‘Retail i urbanisme” – Casa SEAT

29 d'octubre de 2024

Barcelona Oberta reclama la creació d’un Consorci de Promoció Comercial per activar nous operadors en zones estratègiques de la ciutat i garantir la qualitat comercial del retail

En matèria urbanística, l’entitat ha recordat la importància de la connexió mar i muntanya per Via Laietana, demanant la recuperació del carril de pujada, i ha manifestat la necessitat de disposar de més estudis previs abans de decidir la posada en marxa del tramvia per la Diagonal.

Quant a la celebració d’esdeveniments, Barcelona Oberta ha assenyalat que la celebració de la Copa Amèrica ha estat bona per a Barcelona i ha apuntat que la Ryder Cup és la nova oportunitat.

Entre altres peticions, Barcelona Oberta considera no prioritari el tramvia per la Diagonal, i demana al Consistori l’elaboració d’estudis previs, de sostenibilitat i d’impacte econòmic, abans de prendre una decisió tan important per a Barcelona.

Barcelona Oberta, la unió d’eixos comercials i actors privats que representen el retail de centralitat, ha organitzat la seva trobada anual a Casa SEAT amb l’assistència d’unes 200 persones de la societat civil i empresarial de la ciutat, autoritats, representants del teixit associatiu i productiu, i especialment dels eixos comercials membre.

En la salutació inicial del president de l’entitat, Jené ha destacat “la necessitat de reflexionar sobre la importància del comerç en les transformacions urbanístiques i de mobilitat” que impacten en un sector que representa per a l’economia el 15% del PIB de Barcelona i el 21,9% de l’ocupació. Segons el president de l’entitat “la ciutat “del futur” l’hem de construir entre tots, també des del retail de Barcelona i especialment amb valors d’excel·lència comercial en els entorns urbanístics.”

En la inauguració institucional ha participat Raquel Gil, Regidora Promoció Econòmica i Treball, Feminismes, igualtat i memòria històrica de l’Ajuntament de Barcelona, qui ha afirmat que “el model de ciutat que vol impulsar Barcelona és posar les persones al centre” i ha destacat que “hem d’aprofitar aquesta jornada per sumar entre tots i per construir entre tots una Barcelona Oberta per a tots.”

També ha intervingut la nova directora general de Comerç de la Generalitat de Catalunya, Marta Angerri, qui ha assenyalat que “els qui ens estimem el comerç, moltes vegades, quan en parlem, posem tot el focus en casos d’èxit empresarial, en nous models de negoci, en tecnologia… Però ens costa més fer l’exercici que avui ens proposeu: posar el comerç al centre de la planificació estratègica de la ciutat. Sense dubte és un exercici molt necessari”. La directora de comerç també ha fet referència a la llei de barris, com un dels eixos estratègics del seu nou mandat.

El IX Summit de Barcelona Oberta s’ha centrat en explorar i analitzar l’impacte de la transformació urbanística en el retail, amb l’enumeració dels projectes en curs, tals com la reforma de la Rambla i de Via Laietana, les estacions de la Sagrera i de Sants, la transformació de Glòries, l’ampliació del Camp Nou i entorn, el projecte de les 3 xemeneies de Paral·lel o la nova estació d’autobusos de Plaça Espanya, i també ha assenyalat els projectes en perspectiva, com el Pacte per Ciutat Vella, la culminació de les obres del Temple de la Sagrada Família, la remodelació de la Muntanya dels Museus amb l’ampliació del MNAC o el trasllat de l’hospital Clínic als terrenys esportius de la UB de la Diagonal, entre altres.

Ciutat i retail: Buscant l’equilibri en moments de canvi

En aquest primer bloc, Martha Thorne, urbanista i crítica d’arquitectura ha dibuixat les tendències en urbanisme a altres ciutats europees i del món, destacant com a element vertebrador de les polítiques urbanístiques la sostenibilitat i les persones en el centre. En la seva presentació ha posat en relleu que “les ciutats són ecosistemes on tot està connectat: el repte és teixir tota la informació per aconseguir un resultat unificat, uniforme i consistent”.

Thorne ha expressat que l’arquitectura pot fer de catalitzador de l’urbanisme i del retail però, per a això “necessitem totes les dades, hem d’aprofitar la tecnologia per a prendre les millors decisions i crear millors ciutats per als seus residents i visitants.”

Taula de debat: La importància del retail en la transformació urbana

L’acte ha continuat amb una taula rodona moderada per Enric Sierra, vicedirector de La Vanguardia, en la qual s’han tractat temes relacionats amb retail i urbanisme, amb l’opinió d’experts en diferents àmbits com l’arquitectura, amb Luisa Badia, CEO de L35 Architects,responsables de l’ampliació de La Maquinista, la remodelació de Maremagnum, i de nombrosos projectes a França; la promoció d’equipaments comercials i residencials, amb Jaime-Enrique Hugas, cofundador de Conren Tramway, promotora que ha realitzat 30 projectes a la ciutat, i que té en marxa la remodelació de les 3 xemeneies de Paral·lel, entre altres; el real state amb l’expert del sector i CEO de Cushman&Wakefield, Oriol Barrachina; el retail, de la mà de Francesc Casanovas, CEO de la cadena de joieries Fina García, amb 23 establiments ubicats en trama urbana i centre comercial; i per últim, des de la gestió publico-privada d’àrees comercials, amb la Dee Corsi, Chief Executive Manager de New West End Company, el BID de Londres que gestiona els quatre principals carrers comercials de la ciutat, entre els quals destaca Oxford Street.

Luisa Badia (L35 Architects) ha destacat la importància de treballar conjuntament sector públic i privat, i des de l’inici dels projectes. “És fonamental que la cooperació publicoprivada es doni des de la fase de concurs públic. Així, es poden crear espais de qualitat que responguin a les necessitats reals de la comunitat”.

Jaime-Enrique Hugas, cofundador de Conren Tramway per la seva banda, ha afirmat que “el retail és l’ànima de la ciutat, és el que li dóna personalitat i vida a les ciutats”. En cada projecte s’ha d’entendre la realitat del seu entorn. Informar i escoltar

a tots els agents que intervenen: veïns, comerciants, associacions, per aconseguir barris dinamitzats i amb valor. D’altra banda, Jaime-Enrique ha demanat més diàleg i empatia amb les institucions públiques alhora que es redueixin les limitacions normatives o els plans d’usos restrictius que limiten el creixement i la reordenació de les ciutats.

Oriol Barrachina, CEO de Cushman&Wakefield també ha defensat la col·laboració publicoprivada des del punt de vista de consens. Segons Barrachina, el capital privat és molt necessari per fer realitat els projectes amb més velocitat. “El capital públic no és suficient per abordar tots aquests canvis, i la col·laboració amb el sector privat és clau per accelerar els projectes que necessita la ciutat”.

Francesc Casanovas, CEO de les joieries Fina García ha compartit l’experiència d’un retailer quan accedeix i està present a un centre comercial, amb els serveis i l’ordenació del mix comercial, i ha posat de manifest el fer extensiu algunes d’aquestes pràctiques als eixos comercials de trama urbana. En la seva opinió, “caldria repensar les APEUS per a tenir els mateixos èxits que els centres comercials.”

Dee Corsi, Chief Executive New West End ha compartit l’experiència del BID més important de Londres. Oxford Street, un carrer amb 1,8km, que aporta el 3% del PIB a Anglaterra. En el seu cas, afirma que treballen molt estretament amb el govern i que aquest s’ha implicat molt en les necessitats dels operadors de Londres. Els BIDs donen l’oportunitat d’autogestionar i de reinvertir els diners en favor dels propis negocis, a més a més d’intervenir en neteja, en seguretat i d’incidir en polítiques públiques. Per acabar, Corsi ha insistit en la necessitat d’atraure als clients a través del customer experience. “La nostra competència no són altres botigues; competim amb qualsevol proposta d’oci dels clients, fins i tot amb Tik Tok. Hem de poder diferenciar-nos i oferir experiències immersives”.

Conclusions del IX Summit

En la cloenda del debat, el president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené, ha recollit algunes bones pràctiques de projectes urbanístics que han integrat el retail, ha destacat la urgència d’un urbanisme que aposti per l’excel·lència comercial i no permeti l’obertura de certs establiments 24 hores que degraden el paisatge comercial.

En aquest sentit, Jené ha reclamat “la necessitat d’una Agència o Consorci de Promoció Comercial público-privat, que acompanyi als operadors a instal·lar-se, amb codis de bones pràctiques i disciplina urbanística i de qualitat en les implantacions comercials.”

Per altra banda, el president de Barcelona Oberta ha destacat que la Copa Amèrica ha estat bona per a Barcelona, “ens ha retornat la confiança i ens ha deixat un important llegat, amb una ciutat que torna a mirar al mar, amb la recuperació del Port Olímpic i el front marítim” i ha apuntat al campionat internacional Ryder Cup com la nova gran oportunitat per a Barcelona. 

Entre altres propostes, Barcelona Oberta considera no prioritari la unió del tramvia per la Diagonal, i demana al Consistori l’elaboració d’estudis previs, de sostenibilitat i d’impacte econòmic, abans de prendre una decisió tan important per a Barcelona.

Per últim, Gabriel Jené ha acabat el seu discurs afirmant que “la política urbanística de la ciutat ha de sorgir del consens i de la col·laboració, ha de ser un reflex dels valors de la societat actual i no de decisions unilaterals o parcials de curta mirada i d’esquena a tots els agents i sensibilitats generadors del canvi i del progrés.”

Un any més, el IX Summit de Barcelona Oberta ha estat una interessant jornada de reflexió sobre la importància de l’urbanisme i la seva afectació en l’activitat econòmica de Barcelona, a causa de les alteracions de mobilitat, en el cas de transformacions urbanístiques importants, i en la qualitat del paisatge comercial de Barcelona, per la manca d’ordenació de l’espai. 

L’actualitat del comerç de Barcelona

Membres

Patrocinadors

This site is registered on wpml.org as a development site.