Barcelona Oberta reivindica diàleg amb l’Ajuntament per a la millora de la gestió comercial

20 de setembre de 2015

  • Barcelona Oberta organitza el primer debat de comerç i turisme per a reflexionar i consensuar sobre com repartir els beneficis del ‘turisme de compres’ a tots els districtes de la ciutat.
  • El president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené, ha definit els grans temes que els preocupen i ha afirmat que aquests són extensius a totes les entitats membre de la Taula de Comerç de Barcelona.

Més d’un centenar de persones vinculades al comerç, el turisme i l’urbanisme comercial de la ciutat de Barcelona, ha assistit aquest matí a la primera jornada organitzada per l’entitat. Creada al juny de 2014, Barcelona Oberta manté ferm el compromís de promocionar internacionalment la ciutat i posicionar Barcelona com a ciutat de compres de referència mundial, aconseguint un equilibri entre els eixos comercials turístics i els eixos de proximitat de les trames urbanes de tota la ciutat.

La jornada ha comptat amb la inauguració oficial del M. Hble. Sr. Felip Puig, Conseller d’Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, qui ha assenyalat que “des del govern estem completament d’acord amb el guió d’aquest acte i en la necessitat de reflexionar sobre les grans línies que han de reactivar l’ocupació, impulsar el progrés i incentivar l’emprenedoria en el sector de comerç.” En aquest sentit, el Conseller Puig ha afegit que “cal concertació, diàleg i negociació entre tots els agents econòmics per assumir els reptes que tenim per davant, treballant i apostant per preservar i potenciar un model comercial i turístic de qualitat.”

Acte seguit, la primera taula sobre “Comerç, Ocupació i Barcelona” ha estat protagonitzada per dues grans veus implicades en la història comercial a la ciutat. D’una banda, l’empresària Elvira Vázquez, directora general de El Molino i Medalla d’Honor de Barcelona l’any 2011 pel seu paper com a impulsora i inspiradora de la recuperació de El Molino i la revitalització de l’entorn del Paral·lel, ha posat en valor el paper de la microempresa com a generadora d’ocupació. “La micro-empresa és el motor de l’ocupació, i el seu creixement és necessari per a reduir les xifres d’atur de la cituat de Barcelona (14%).” Vázquez ha afegit que pel seu desenvolupament i progrés és necessari legislar a favor i donar suport estratègic (financer, tecnològic, institucional) per contribuir així entre tots, empresaris i administració pública, a millorar el benestar social. “Necessitem un pla potent de compromís on sobretot, es tingui en compte millorar l’ocupació”, i ha convidat a l’Ajuntament de Barcelona a tractar el tema “amb il·lusió i recursos”.

De l’altra, el reconegut cronista Lluís Permanyer, ha narrat l’evolució i les transformacions que ha viscut la ciutat de Barcelona, accentuant en la necessitat de liderar i canalitzar la demanda interna i externa per preservar el patrimoni comercial i històric de la ciutat. “A partir de la celebració dels Jocs Olímpics es van començar a fer bé les coses a Barcelona i això ens ha portat un turisme creixent i de qualitat, que ara estar en un moment crític.” Segons el cronista de Barcelona, “l’Hotel Four Seasons hagués portat a Barcelona un turista que ens convé, un turista de qualitat.” Per a Permanyer, no n’hi ha prou amb urbanisme i arquitectura per atraure al turisme. Ara hi ha districtes que no acullen als turistes, que no tenen instruments per retenir-lo. “Cal un pla de xoc per resoldre aquestes qüestions comercials que tingui per objecte fer el passeig més amable pels ciutadans: els vianants són els que donen vida al comerç.” Alguns temes sobre els que caldria actuar segons el periodista i cronista de Barcelona, són “reprendre la segona fase de la reforma de la Diagonal, la investigació a fons sobre l’arribada de gènere als contenidors del port de Barcelona que després es comercialitzen a través de top manta o la necessitat de regulació dels pisos turístics.”

A la segona taula, el Sr. Enric Truñó, Comissionat de la candidatura Barcelona-Pirineu 2022, coordinador i director del Pla Estratègic de Turisme de Barcelona (2010-2015), ha exposat una alternativa comercial com a oportunitat per generar riquesa local. La proposta de Truñó consisteix a “gestionar el turisme de compres, d’una manera sostenible i creativa per tal de repartir i fer extensiu els beneficis a tots els districtes de la ciutat.” Segons Truñó, “gestionar vol dir afinar,  actuar i ordenar. Si fem bona promoció de la ciutat, si estem ben posicionats i si tenim la capacitat d’acollir 30 milions de turistes, l’altre gran repte que tenim per completar el procés és el d’encaixar aquest turisme a la ciutat.” Per a Truñó, “la solució passa per activar el pla estratègic; Turisme de Barcelona s’ha de repensar i ser un organisme executori, i l’Ajuntament de Barcelona ha de poder tenir estructura per a distribuir aquest 14% del PIB que genera el sector turisme per la ciutat.” Per últim, Enric Truñó ha incentivat a l’Ajuntament a enfortir el seu govern en aquesta àrea, i a treballar en cooperació amb una Taula intersectorial per pactar instruments i estratègies d’actuació.

Sota el títol “El comerç eix vertebrador de la ciutat i dinamitzador del benestar social” el Sr. Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta, ha apuntalat tots els temes que preocupen al sector, des del retràs en l’inici de la campanya de Nadal, que ha suposat un increment del cost per als empresaris de comerç, la problemàtica de la venda a través del top manta, el debat sobre la celebració del campionat de Fòrmula 1, la segona fase de la Diagonal, la reforma de La Sagrera, la limitació de l’ús de terrasses o la concessió comercial per via silenci administratiu. Jené ha reclamat a l’Ajuntament la “necessitat d’ordenació i gestió d’aquests temes per tal que des de l’àmbit privat, es pugui avançar en la generació de riquesa i benestar social.” El president de Barcelona Oberta ha llançat també la proposta de gestió del comerç des del format BID’s, per tal de comptar amb el compromís i implicació dels principals agents econòmics en matèria comercial.

Per últim, Jené ha defensat una visió més àmplia del comerç emblemàtic, més enllà de l’arquitectònic, que incorpori també sota aquest paraigües de protecció i suport a totes aquelles marques comercials amb una idiosincràsia i singularitat, que ajuden a la diferenciació i que posen resistència a l’homogeneïtzació comercial que pateixen altres ciutats internacionals amb un pols d’atracció turística similar al de Barcelona.

La cloenda de la Jornada ha anat a càrrec del Sr. Agustí Colom, regidor d’ocupació, Empresa i Turisme de l’Ajuntament de Barcelona qui, en el seu primer discurs en el càrrec, ha afirmat que “els models de la ciutat no funcionaven prou bé, i que això implica certs canvis en alguns plantejaments que requereixen temps d’anàlisi.” En aquest sentit, ha dit, des de l’Ajuntament -ha dit- s’estan duent a terme accions de gestió comercial com la moratòria sobre els allotjaments turístics o la posada en marxa d’un Observatori del Turisme de la ciutat, per tal de conèixer i tenir transferència de dades entre els òrgans que contribueixen a dinamitzar el sector. Colom ha finalitzat el seu discurs afirmant que “l’Ajuntament vol gestionar el turisme d’una forma amigable i confortable per a tots.”

L’actualitat del comerç de Barcelona

Membres

Patrocinadors

This site is registered on wpml.org as a development site.