“La col·laboració público-privada és la gran oportunitat de Barcelona”

29 de novembre de 2016

Barcelona Oberta proclama la necessitat d’una col·laboració público-privada per evitar la desacceleració econòmica.

El II Summit organitzat per Barcelona Oberta ha reunit les principals veus polítiques, empresarials, institucionals, sindicals i acadèmiques per a debatre sobre el projecte de futur de la ciutat i defensa la unió del sector empresarial.

Barcelona, 29 de novembre de 2016. – La directora general de Comerç de la Generalitat de Catalunya, la Sra. Muntsa Vilalta Cambra, ha inaugurat avui el II Summit de Barcelona Oberta destacant la importància d’aquest tipus d’actes per a conèixer de primera mà la realitat del teixit econòmic i social del nostre país. Per a Vilalta, “cal una visió d’un model de ciutat des d’una perspectiva eminentment empresarial i comercial, prenent com a protagonista l’empresa. Només podem afrontar els canvis amb una visió cooperativa de l’administració i de les empreses.”

Així mateix, ha explicat que les línies d’actuació de la Generalitat en matèria de comerç “s’articulen a partir de quatre eixos: la transformació digital del comerç, el creixement, la internacionalització, i el foment del talent”. A aquest respecte, Vilalta ha assenyalat la necessitat de “cooperació público-privada per resoldre les necessitats dels comerç”.

“El model de Barcelona dels 90 que havia funcionat fins ara està entrant en fase d’estancament econòmic”. Amb aquesta sentència, el Sr. Gonzalo de Bernardos ha començat la seva conferència inaugural en el marc del II Summit de l’entitat Barcelona Oberta, celebrat amb l’objectiu de detectar les oportunitats econòmiques de la ciutat, tenint en compte la visió pública i privada.

Per a Bernardos, Barcelona no té projecte, “la marca Barcelona actualment està vivint de rèdits del passat. Si hem d’aventurar un sector que anirà bé serà el turisme. Tenim una activitat que som competitius, capdavanters i és un sector de futur, com podem considerar-lo una epidèmia? El turisme és fantàstic pel desenvolupament de les ciutats, però amb planificació.”

Bernardos ha afegit també que el turisme ha de suposar un actiu per a qualsevol ciutat no una penalització: “penalitzar el turisme és una clara mostra d’incapacitat de gestió per part de les autoritats municipals.”

El nou model de Barcelona –ha assenyalat- ha de sorgir fruit del consens entre comerciants, hotelers, restauradors, empresaris, sindicats, comunitats veïnals, etc., i amb el recolzament de l’administració pública: “les decisions unilaterals o no harmonitzades posen en risc el benestar econòmic i social, i poden propiciar una desacceleració econòmica a curt termini que no ens podem permetre.”

El comerç, com a activitat locomotora clau de dinamització social i econòmica, ha de preservar la seva singularitat i autenticitat, per a servir com a instrument de cohesió social dels barris de la ciutat i ser pol d’atracció del turisme. “Perquè això succeeixi és imprescindible combinar la gestió pública i la privada, així com desenvolupar nous atractius turístics que descentralitzin la demanda.”

Després d’aquesta conferència inaugural, ha tingut lloc una taula rodona composada per sis personalitats empresarials de diferents àmbits d’activitat i moderada pel periodista i adjunt al director de La Vanguardia, Enric Sierra. L’objectiu de la taula rodona ha estat donar el relleu a “La veu dels empresaris”, per conèixer quines pèrdues d’oportunitats detecten actualment i quins missatges adreçarien al govern municipal.

El Sr. Marc Bonavia, cofundador de SitMobile, “ha alertat de la necessitat de preveure els grans canvis tecnològics que s’estan produint ja en d’altres ciutats per planificar la Barcelona del futur”. I ha afegit, que “Barcelona ha de fer que els joves emprenedors vulguin quedar-se aquí.”

El Sr. Pau Guardans, vicepresident de Barcelona Global i CEO de Unico Hotels ha assenyalat la necessitat d’”apostar per un pla estratègic que defensi i promogui una oferta transversal que potenciï el turisme en general”. Guardans ha dit que troba a faltar la gestió del projecte Barcelona.

Per la seva banda, la Sra. Anna Gener, sòcia del Grup Aguirre Newman i directora general d’Aguirre Newman Barcelona, ha reclamat que cal “canviar la percepció que tenim del turisme. Es fa un discurs que sembla que sigui un depredador de la ciutat, i això és nociu”.

El Sr. Artemi Nolla, president i fundador d’AN Grup, demanaria al govern municipal “minimitzar la burocratització administrativa, tant per alleugerar el pes a les empreses com per alliberar feina a l’administració.”  En quant al seu sector de restauració, “demana una planificació de les terrasses d’acord amb la climatologia i estil de vida de la nostra ciutat.”

La Sra. Eva Martín, CEO i cofundadora de Tiendeo, ha demanat un “canvi de mentalitat en la formació per adequar-la a la realitat: hi ha noves professions i cal formació que s’adapti, així com motivació tant a homes com a dones per exercir professions més tecnològiques.”

I per al Sr. Eduardo Ceballos, country head Sapin at Neinver, “limitar és absurd: si tenim un excés d’arribada de turisme el que s’ha de fer és gestionar, planificar, i els problemes més difícils, gestionar-los a més temps vista, però canalitzar bé l’energia; la solució no pot ser limitar sinó corregir.”

Acabada la taula rodona, s’ha donat pas al debat, on diferents personalitats del món institucional i empresarial, com el Sr. Xavier Trias, ex alcalde de Barcelona i altres representants del grups municipals; i els empresaris, la Sra. Marga Farga, fundadora de Grup Farga; el Sr. Joan Carles Calbet, President de Comertia; el Sr. Salva Vendrell, president de Fundació Barcelona Comerç; el Sr. Miquel Donnay, president del Consell de Gremis; la Sra. Maria Abellanet, CEO del grup CETT; el Sr. Enrique Alcántara, President d’Apartur; el Sr. Albert Arias, Director del Pla Estratègic de Turisme de l’Ajuntament de Barcelona; el Sr. Carles Carreras, catedràtic de la UB; el Sr. Pere Chias, President del Gremi de Restauració de Barcelona; el Sr. Jordi Díez, director general de negoci de Saba; el Sr. David Garrofé, secretari general de CECOT; el Sr. Òscar López, representant de la UGT; el Sr. Martí Sarrate, president d’ACAVE, i la Sra. Maria Segarra, tots ells formant part de la Fila 0, han participat amb les seves valoracions i peticions al Consistori.

Per la seva banda, el Sr. Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta, ha fet les conclusions d’aquest II Summit, assegurant que des del sector privat representat dins l’entitat, seguiran apostant per defensar una gestió i col·laboració professionalitzada que contribueixi a posicionar Barcelona com la ciutat de compres de referència mundial, aconseguint un equilibri entre els eixos comercials turístics i de proximitat de les trames urbanes de tota la ciutat.

El president de Barcelona Oberta ha recordat la necessitat de potenciar els mecanismes de gestió i col·laboració público-privada que permetin regular les regles del joc, i ha estat contundent afirmant que “el sector hem d’estar unit; tots acabem sent petites empreses i hem d’estar units per co-liderar la situació i posar els fonaments per a modelar la ciutat de Barcelona que volem”. Segons Jené, “la col·laboració público-privada és la gran oportunitat per a Barcelona.”

La Regidora de Comerç i Mercats de l’Ajuntament de Barcelona, la Sra. Montserrat Ballarín, ha participat en la cloenda del II Summit assenyalant que “hem se ser capaços de trobar la intersecció on tots en trobem.” Per a Ballarín, “la mirada sobre el futur de Barcelona és optimista, però no pot aïllar-se dels ajustos d’Europa i de les tensions entre Catalunya i Espanya.”

El II Summit ha comptat amb la participació de 150 personalitats del món empresarial i institucional, en una jornada enriquidora i plena d’il·lusió per treballar en un millor futur per a la Barcelona de tots.

L’actualitat del comerç de Barcelona

Membres

Patrocinadors

This site is registered on wpml.org as a development site.